MENU
Aula_close Layer 1

Inklusion og rummelighed

Princip for rummelighed

 

Opgave: Hvad gør vi for børn med særlige behov og særlige evner – i undervisningsdelen og fritidsdelen

 

Mål: I forhold til børnenes udvikling og tilegnelse af viden vil vi opnå:

  • At skabe et åbent og trygt miljø for alle børn
  • At fremme muligheden for at barnet kan anvende og udvikle sine styrkesider, for derigennem at opnå social status, selvværd/selvtillid samt tilegne sig ny viden
  • At vi kan rumme så bredt som muligt
  • At vi er bevidste om, hvornår vi skal sige fra i forhold til rummelighed

 

Pædagogiske metoder:

  • Vi opfatter opgaven som fælles – udvidet samarbejde mellem skole og fritidshjem
  • Vi samarbejder med PPR
  • Vi holder tværfaglige møder
  • Vi anvender anerkendende pædagogik
  • Vi danner grupper af børn med særlige behov – fx i forbindelse med emneuger
  • Vi vil et tæt samarbejde med hjemmet
  • Vi bruger udvidet observation ved den tilknyttede pædagog
  • Vi udarbejder handleplaner – med en grundig beskrivelse af barnet

 

Dokumentation/Evaluering: Hvordan vil vi dokumentere om de valgte metoder har opfyldt målet?

  • Iagttagelse af barnet i lærings- og sociale situationer
  • Skole-hjem-møder
  • Tværfaglige møder
  • Indsamling af div. dokumentationsmateriale
  • Evt. møde med PPR

 

Grænsen for rummelighed kunne være:

  • Hvis klassens sociale fællesskab er i fare
  • Hvis læreren ikke kan strukturere sig ud af problemet
  • Hvis barnet ikke længere får udbytte af sin skolegang og samværet med kammeraterne

 

August 2010